top of page

עור שער וציפורניים בגיל המעבר

אחת התופעות השכיחות המתרחשות בגיל המעבר עקב ירידת האסטרוגן הינה תופעת הזדקנות העור ושינוי לרעה בשיער והציפורניים.

ההשפעה על העור:

הירידה ברמת האסטרוגן גורמת לשינויים לרעה בכל מרכיבי העור כפי שיפורט להלן.

השינוי ניכר במיוחד בפנים. שכן עור הפנים רגיש פי 2 מכל מקום אחר עלפני הגוף (מלבד הפות והנרתיק) לירידה ברמת האסטרוגן.

העור נעשה רך, מתקמט ומתייבש. חוסר אסטרוגן משפיע ומערב גם את תאי רקמת החיבור בדרמיס, וכן את כל המרכיבים החוץ תאיים בהם מיוצרים: הסיבים החשובים התומכים ומזינים את העור כמו אלסטין, קולגן והחומר הבין תאי.

הירידה בעובי העור מיוחסת בעיקר - אך לא רק - לירידה בכמות הקולגן. בנוסף ניתן להבחין בירידה משמעותית בגמישות העור בשל חוסר בסיבים אלסטיים. הירידה בכמות החומר הבין תאי בדרמיס (הרקמה הנמצאת בין התאים מתחת לעור) פוגעת ביכולת שמירת הנוזלים שלו. האפידרמיס, החלק העליון של העור, הולך ונעשה רך יותר עקב ירידה בקצב חלוקת התאים שלו.

גם יכולת העמידה לחיכוך ופציעה של העור יורדת. הירידה בקצב הפרשת בלוטות החלב בגיל המעבר גורמת לפגיעה ברמת ההגנה החיצונית של העור והוא הופך להיות דק ושביר יותר.

יכולת הריפוי של העור יורדת לאחר פציעה. בחלק מן הנשים ניתן לראות גם שינוי (עליה או ירידה) רמת הפיגמנטציה של העור.

הירידה ברמת האסטרוגן המופרש מהשחלה גורמת לעלייה יחסית בכמות האנדרוגנים (הורמוני המין הזכריים). שינויים הורמונליים אלה גורמים לירידה בהופעה הנשית. בחלק מן הנשים ניתן להבחין בנטייה לשיעור יתר בעיקר בפנים, שפה עליונה וסנטר.

ההשפעה על השיער:

בראש יש כ-100,000 שערות, אשר גדלות בקצב של כ-1.25 ס"מ לחודש, מחזיקות שנתיים עד שש ולאחר מכן נושרות. באופן נורמלי נושרות כל יום 50-100 שערות, אשר מוחלפות על-ידי שערות חדשות. בגיל המעבר מחצית מהנשים סובלות מדרגה מסוימת של איבוד שיער. בגיל המעבר קצב איבוד השיער מהיר יותר, עשויות להיווצר קרחות קטנות, התדלדלות שיער בחזית ובצידי הראש, או בקודקוד. השיער הופך ליבש, שביר ונטול ברק.

גם שיער הערווה והשיער בבתי השחי הופכים לדקים ודלילים יותר. תופעה זו פוגעת בנשיותה ובמיניותה של האישה בגיל המעבר. השלמת טיפול באסטרוגן גורם לשערה לצמוח מהר יותר ולהישאר על הראש תקופה ארוכה יותר ובכך תורם לשיער עבה ובריא. כמו כן טיפול הורמונלי יכול לעזור במניעת שיעור יתר בפנים, ולצמצם את אובדן השיער.

ההשפעה על הציפרניים:

הירידה באסטרוגן יכולה לפגוע גם בציפורניים. לאסטרוגן תפקיד חשוב במשק המים של הגוף ואחת הסיבות לפגיעה בציפורניים היא היובש. כתוצאה מכך, הציפורניים הופכות לחלשות, הן מתפצלות ונשברות בקלות. הציפורן אינה חלקה, היא משנה את צבעה ו"רכסים" מופיעים על פניה.

הטיפול ההורמונלי מעכב עד מאוד את תופעת הזדקנות העור ומשפיעה בצורה חיובית על כל מרכיבי העור (צפרניים ושיער). כאשר בודקים את מרכיבי העור לאחר מספר חודשים מתחילת הטיפול ההורמונלי נתאים אנו מוצאים עליה בכמות הקולגן ועלייה בכמות הסיבים האלסטיים. בנוסף יש עלייה בכמות חומר הביניים ובעיקר בחומצה האיאלורונית, ועקב כך חזרת כושר העור לשמור על תכולת הנוזלים שלו. בנוסף נראו חלוקת תאים באפידרמיס ועלייה בעוביו.

לסיכום טיפול הורמונלי מתאים משמר ומאיט את קצב הזדקנות העור ומשפיע לטובה על בריאות העור והמראה החיצוני של המטופלת.

חדש... חדש... חדש...
מאמרים אחרונים
bottom of page